Everest 2006

Et hyere niv

Cato Zahl er i dette yeblikk p vei inn i Advanced Base Camp (ABC). Hadde han spilt dataspill ville vi kalt det et hyere niv. Og det er jo nettopp det som skjer i virkeligheten ogs, gruppen m ...

Film i reprise

I gr viste NRK1 filmen "Bergtatt av Everest" om turen til Everest for ganske nyaktig et r siden. Responsen var overveldene - samtaler og SMS har strmma inn kontinuerlig etterp. Mand...

Mindre problemer for Unarmed, men i rute

Det kommer ikke som noen overraskelse at Unarmedgruppen mter problemer. Fr helgen fikk engelskmannen Lee Kilip trbbel med magen i Zhangmu. han valgte avbryte turen. I gr fikk jeg en SMS fra ...

Gjeste-DJ hos Pia i P3

Gjeste-DJ hos Pia i P3. Mobilfoto: Pia Skevik. DJ-Pia Skevik spinner skiver hos P3, lrdager fra 20-22. Mobilfoto: Tormod. P lrdag debuterer jeg p lufta som DJ-Tormod. Pia sender vanligvis ...

NRK viser filmen Bergtatt av Everest 7. april

Pskeaften klokken 22.10 viser NRK filmen Bergtatt av Everest som Fakta p lrdag. Foto: Fredrik Schenholm. Da vi reiste til Everest, for ganske nyaktig et r siden hadde vi med en hndfull video...

Foredrag i B

16. mai 2006. Tormod verst i verden. Foto: Tshering Pande Bothe 21 mars blir et hyggelig gjennsyn med B i Telemark der jeg for flere r siden spanderte noen r av livet mitt p studere frilufs...

Fange i det vertikale element

Alex Lyngaas har brukt ti dager p telle ned til premieredatoen p Discovery Channels Everest - Kampen mot toppen.Serien ble spilt inn da jeg selv var p fjellet, s det blir spennende se om noe...

Tormod til Romsdalen

Det blir foredrag på Åndalsnes (aka Næs) under fjellfestivalen Romasdalsvinter fredag 9. mars. Les mer om tid og sted her.

Tormod til Handelshyskolen med ledende foredragsholdere

Torsdag 8. mars er jeg invitert til NHH symposiet sammen med en rekke ledende foredragsholdere som skal snakke for et utvalg næringslivsledere på Handelshøyskolen i Bergen. Temae...

Tormod tester OL-arena

Foto: Jon Hagebø / TV2 Nettavisen. "Support your local mountain", er mottoet til skilegenden Glen Plake. I Oslo, der jeg befinner meg i øyeblikket - fordi jeg snart skal l...

P vei til Alpene. Ken for sikkerhetskontrollen er vrre en hei...

P vei til Alpene. Ken for sikkerhetskontrollen er vrre en heisken p Grandes Montets:-(

Var p tur til Italia med Europas strste skimagasin. P bildet ...

Var p tur til Italia med Europas strste skimagasin. P bildet kjrer Fredrik Andersson foran Fredrik Schenholm. T.

Film om bok

Tormod forteller om boken På ski fra EVEREST hos NRK. Foto: Smartcom Se film om boken her.

Everest ?i en mindre utgave?

Tormod på topp. Foto: Tshering Bothe”Everest er ferdig med sin storhetstid” skriver Time Magazine i en kommentar denne uken. Saken er at en gruppe kinesere klatret til topps...

Foredrag i Hemsedal

Trangt om plassene på Skarsnuten. Foto: Bjørn Kruse.I går gav jeg på nytt en presentasjon om turen til Everest. Interessen var overveldende – trappene langs seteraden...

Tilbake p coveret

Fri Flyt nr.42. Coverfoto: Tomas Olsson og Tormod Granheim på Everest, foto: Fredrik Schenholm.Etter en lang sommer er historien om Everest tilbake i media. Fri Flyt har satt turen til Everes...

Hjemme, n

Etter en grådig lang reise er jeg endelig hjemme. Hos mor og far. Først landet jeg i Milano, hvor VG og en kompis ventet. Over en italiensk pizza snakket vi ut om de siste ukenes hend...

Mage ned for telling

Pillene triller fort i Kathmandu om dagen. Foto: Tormod Granheim. Så skjedde det igjen. Vi spiste noe vi aldri skulle ha satt tennene i. Og måtte ta telling. Vi lærte senere at N...

Ambassadelunch

Tormod på vei inn til Norges ambassade i Nepal. Foto: Tshering P. Bothe. Det er en fattig trøst, selvfølgelig, men for Fredrik, meg og mange andre er det viktig at vi kan l&ael...

Fokus p mat

Legg merke til lengden på skjegget. Tormod har tenkt på mat lenge, nå. Foto: Tshering Palde Bothe. Noen ganger har jeg vært så heldig å få være med ...

Syv uker i Tibet

Fredrik og Tormod i Kathmandu. Foto: Fredrik Schenholm Fredrik og jeg kom sent i går kveld frem til Kathmandu. Etter en jeeptur av vanlig standard. Ja, vi punkterte selvfølgelig under...

En fugl ved Everest fot

Helikopteret kom, i dag. Dagen opprant med fantastisk flyvær. Jeg følte på meg at det ville komme. Skyggene lå lange over Base Camp da jeg ikke lengre holdt ut å ligg...

"Vem driver frgan?"

Tormod kommuniserer innover Rongbukbreen. Foto: TormodGranheim.com.Det har vært en ny vanskelig dag i Tibet. Etter at vi fant Tomas' kropp sent i går kveld har ikke telefonen ståt...

Den umulige jobben

Tormod i BC. Foto: Fredrik Schenholm.De siste dagene har vært de vanskligste i livet mitt. Uten sammenligning.Da jeg nådde toppen av Everest morgenen 16. mai, sammen med min trofaste f&...

Alene i Base Camp

Tormod paa den vanlige veien ned fra Nordskaret. Det er bare aa hoppe. Bildet er fra aklimatiseringsfasen av turen. Naa er han ikke saa hoey i hatten. Foto: Fredrik Schenholm.Etter at optimismen ve...

Gutta haiker langsetter den tibetanske landeveien

Tormod og Fredrik paa vei inn til Zegar, bakpaa en motorsykkel/lastebil/traktor-ting. Ingenting er som aa se et land fra planet paa en pickup! Eller lignende. Foto: Fredrik Schenholm.

Ny vinkel p skikjringa

Tormod og skia hans. Som Petter og Imprezaen. I alle fall i Tormods verden. Men hvor er alle mekanikerene? Foto: Fredrik Schenholm. (Bildet ble tatt foer skjegget ble tatt)  Etter turen f...

Hos skomakeren

Tormod venter paa skomakeren i Zegar. En fire - fem kroner kostet det. Pr sko. Tror aldri de skoa kommer tilbake fra Asia. Men de trengs for et par turer til, frem til sneen paa Everest. Foto: Fred...

Hva har skjedd i det siste

Først vil jeg gratulere Jarle Traa som første nordmann helt til topps på Shisha Pangma. En fin prestasjon fra en sterk og trivelig klatrer.I det jeg hadde skrevet min siste oppd...

Grattis Katrine og Hallvard

I dag fikk jeg en hyggelig nyhet hjemmefra. Broren min Hallvard og hans vakre kvinne, Katrine, har fått en liten gutt. Kristian heter han og gråt da han kom til verden. Rosa og skrukket...

Speidertur inn sentrale Rongbukbreen

Tormod Granheim and The Theatre of Dreams. Personal dreams... Foto: Tomas Olsson.Lett er rett, heter det i fjellvettreglene. Kanskje ikke i de ni reglene som distribueres hver påske, men i re...

Foerst i Nordskaret

Et ensomt Berganstelt i Nordskaret, 7070 moh. Foto: Tshering Palde.Utaalmodighet er en dyd. Mens vi gutta har klatret og kjoert ski rundt Base Camp har vaar filmfotograf med assisten, Tshering og L...

Uvaer over Everest

I natt startet det. Uvaeret. Det blaaser jevnt og sne laver ned.Vi holder oss i teltene vaare, og det er langt mellom de gode oyeblikkene. Dagens hoyedepunkt var en prat med Randi Skaug og crewet i...

Med ski over 6000 meter

Tormod og Tomas med en blanding av sne og is under skia. Foto: Fredrik Schenholm.I gaar gikk vi oss en tur godt over 6000 meter over havet og havnet paa denne fine blandingen av sne og is.  So...

Aktiv hvile, og den foerste magiske grensen

Tormod klatrer en liten sten. Om ikke lenge vil han klatre et stort fjell. Det stoerste av dem alle. Tomas "spotter". Foto: Fredrik Schenholm.I gaar bikket jeg en liten, men magisk grense...

Ren som en blomst

Tormod og Tomas. Som blomster etter renselsen. Foto: Fredrik Schenholm.Ingen buddister vil klatre mot toppen av et fjell uten en puja. En  puja er en sermoni der klatrere og klatreutstyr velsi...

Endelig sn under skia

Tormod Granheim foran Everest Nordside. Foto: Fredrik Schenholm.I går gikk vi en liten akklimatiseringstur noen hundre høydemeter over BC. Vi fikk en fin utsikt inn mot Everest Nordsid...

Everest Base Camp, men ikke uten problemer

Med nytt dekk på bilen, og Everest i sikte, kan Tormod vise tommelen. Foto: Fredrik Schenholm. 75km på 5 timer = 15 km/t. Veien fra sivilisasjonens siste utpost, Tingri, til B...

Mot Tingri (4300m)

Tibetanske gateselgere i aksjon. Foto: www.tormodgranheim.com Endelig løsnet trafikkorken i bakkene opp fra Nepal, og vi har igjen kontroll på mesteparten av tingene våre. "...

Trbbel i Tibet

Det var her det skjedde. Sommerdekk og snø straffer seg i lengden. Foto: www.TormodGranheim.com På vei opp mot den tibetanske høysletten skjedde det. I denne snøfonnen k...

God stemning

Tormod og hans nye venner sjekker ut bildene på Nikon D200. Foto: Fredrik Schnholm. En av de morsomste tingene med digitalkamera er å se bildene med en gang. En annen morsom ting er at...

Nytt mobilnumer

Den mobile revolusjonen er på full fart inn i  Tibet, så jeg kjøpte meg et simkort til mobilen. Om det er noen som ønsker å ringe meg er nummeret +87077224...

Klar for avreise

I morgen tidlig klokka 07 bærer det i vei til Himalaya. Og da er det på tide å starte pakkinga. Akkurat når dette skrives har jeg ikke starta med mye av det som skal me...

Frakt sendt i formiddag

Tomas er på  vei til Sverige blant annet for å være med på SVT:s God Morgon/Frukost-TV. Følg med i tiden fra 7:45 i morgen. Jeg kjørte ham bort til flypl...

P besk hos God morgen Norge

Startet dagen med et besøk hos God morgen Norge. Etter et besøk hos en søt sminkejente og en god kopp kaffe var tiden moden. Nils Gunnar Lie smilte som en sol, men lurte p&arin...

Kjrte 30.000 hydemeter p en dag

I går reiste min ekspedisjonspartner Tomas Olsson og jeg til Grandes Montets med et spesielt mål for øyet. Vi ville kjøre 17.770 høydemeter på en dag. 17.770 ...

Tka kommer sigende

Når har vi kjørt 14800 meter. Lunchen er fortært i heisen! Men problemene kommer sigende nå i form av tåke i øvre del av fjellet.

Sulten!

Runt halvveis på dagen, etter 8000 kjørte meter. Og nå begynner jeg å blir sulten. Det er på tide med lunch!

P vei ned igjen

Nå har vi gjennomført knappe 7.000 meter. Og det er fortsatt mye igjen. Men dagen er ennå ung!

Testkjring i Chamonix

I dag kjører Tomas og jeg et testrun tilsvarende 2 x Everest høyde overhavet på ski her i Chamonix. Målet er å kjøre 17.700 fallhøydemeter p&arin...

rets store ml

Denne våren skal jeg klatre Mount Everest. Og så kjøre ski ned nordsiden av fjellet. Det skal jeg gjøre sammen med Tomas Olsson, som jeg tidligere har kjørt ned Cho...