Alpene

I ml p Weisshorn

Folk har spurt meg hva jeg flte da vi stod der oppe. Siste toppen. Det er klart det var digg, men for meg var jeg allerede litt i ml. n opp p Jardin gav meg den flelsen. Litt som et sterkt f...

Lauteraarhorn - Schreckhorn

Igjen en tur jeg hadde hatt en viss respekt for, av samme rsak som har prentet inn en viss respekt for mange andre Alpeturer. Det er ikke noe vanskelig punktcrux p denne turen, men det handler om...

Aiguille du Jardin

Aiguille du Jardin er en obskur topp som ikke bryr mange andre enn samlere av firetusenmeterstopper, vr og fre har tidligere ytt god motstand. Frste forsk, med Glenn, endte med skikjring i fl...

P grensen, Rochefort og Grandes Jorasses

Ryggene Rochefort og Grandes Jorasses byr p en luftig reise p grensen mellom Italia og Frankrike. Signar hadde ftt seg en ny venninde - Emma, og mente denne turen kunne by henne p en passende i...

Klyvetur p en av de hyeste - Tschhorn

I flge guidebokforfatter Moran er Taschhorn, som ligger mellom Saas-Fee og Zermatt, en av de topp 10 vanskeligste 4000-meterstoppene. Han kaller fjellet et av de hyeste, fineste og minst tilgjeng...

Zinalrothorn

Igjen ringte klokka 03:15, igjen spiste vi frokost 03:30, og igjen var vi ute i nattens friske luft i god tid fr 04:00. Mnen glimret med sitt fravr, hodelykter fylte natten. Mot Ober Gabelhorn h...

Ober Gabelhorn

Et steinkast fra Matterhorn ligger Ober Gabelhorn. Vrt utgangspunkt var Rothornhytta som ligger ca 3200 moh. Sola skinte fra skyfri himmel og fjellet var relativt fast og fint. Jeg tror jeg lar bi...

Vest av Zermatt

Den siste tiden har en heteblge preget Alpene. Geir og jeg gjorde et forsk p Tschhorn, men hyt p fjellet, da vi klatret i vintersn preget av sommervarme - eller for si det som det var: Hvi...

Aiguille Blanche de Peutrey. Definisjonen av utilgjengelighet.

Jeg elsker sette mennesker p steder i naturen der de p en mte ikke hrer hjemme, er den enkle forklaringen jeg noen ganger gir p hva jeg holder p med og hva som driver meg.Det er vanskelig ...

Tilbake til hyfjellet

Oppdriften er tilbake. Etter en vinter preget av man-flu og bihulebetennelse har jeg brukt en relativt nedbrsrik vr til gjenoppbygge kondisen. I flge med Geir, som jeg har gjort noe...

Gross Grnhorn

Natten var stummende mrk. Klokken hadde ringt 02:00. Frste etappe var krysse breen Fiescherfirn for s ta seg opp til Grnhornlucke. Til n hadde vi trkket gjennom s mange sprekker at vi va...

Midt i demarken - Finsteraarhorn 4274 moh

Finsteraarhorn er den europeiske definisjonen av utilgjengelig. Goedeke kaller reisen hit en pilgrimstur. Hye fjell og isbreer p alle kanter.Tordenen fra det sveitsiske luftforsvaret var over oss...

Gross og Hinter Fiescherhorn

Det var kun en guide og en klient p Mnchhytta - et drlig tegn. Riktignok er sommeren over, og riktignok var det noe fersk sn p fjellet, men som paragliderpiloten Elling, pleier si: Ikke vr ...

Med is i magen - og skjegget - til Jungfrau

Vr tanke var gi prosjektet en myk start med en dagstur til toppen Jungfrau, som ligger nr togstasjonen Jungfraujoch - kjent som The top of Europe. I naturimperalismens gullalder fikk sveitserne...

Berner Oberland aka Into the Wild

Et forsk p klatre Jungfrau, Gross Fiescherhorn, Hinter Fiescherhorn, Finsteraarhorn og Gross Grnhorn.Jeg hadde gledet meg lenge til beske de sju fjella vest i Berner Oberland. Dette massive...

Dagstur til Sveits hyeste fjell, Dom

Med sine 4545 meter over havet er Dom det hyeste fjellet fullstendig inne i Sveits. Ellers regnes Duforspitze med sine 4634 meter som det hyeste i Sveits, men det ligger alts p grensen mot Ital...

Fem om dagen smaker godt

Mellom Saas-Fee og Zermatt ligger det en hel del firetusenmetere, de nordligste av disse kalles Mischabel. Min opprinnelige tanke var traversere fra Taschorn nordover til Durrenhorn, og p den m...

En langlett og en farlig lett en.

Utnyttet et nylig vrvindu til snike oss, det vil si Martin, Lothar, 100 kilo fotoutstyr og meg, opp p den farlig lette toppen Mnch. Farlig lett p den mten at toppen er svrt lett komme til...

Vret, teamet, livet og dden

Chamonix er rystet etter at 10 mennesker har omkommet i tre ulykker p kort tid.Frst p Aiguille dArgentiere der en guide og fem kursdeltagere med UCPA ble meldt savnet, for s bli funnet, etter...

Utstyrstips

Hvem har vel ikke sittet med espressokanna p en vekt, full av valgets kval - kan man leve en stakket stund uten god kaffe? Hvem har vel ikke lagt alt sitt klatreutstyr utover gulvet for s fors...

Jvelryggen

Enkelte navn er dryere enn andre - og noen ganger passer de godt... Syd for Mont Blanc de Tacul, nr grensen mot Italia, ligger en takkete rygg med fem nler som aller strekker seg over 4000 ...

Kontraster p Dent Blanche

Dent Blanche er en av de vakre toppene som ligger vest for Zermatt. Den beste adkomsten er fra en av Zermatts nabodaler, Evolene. Kontrasten er stor mellom turistmaskinen i st og bondesamfunnet me...

Protect Our Winters

For en tid tilbake fikk jeg en veldig hyggelig telefon fra en engasjert ung mann ved navn rjan Kongsvik Aall. Han lurte p om jeg hadde lyst til bli en av ambassadrene til ski- og brettkjrerne...

Tilbake til topps

Realitetsorientering er det noe som heter. Ubehagelig relevant nr ikke alt utvikler seg perfekt. Jeg kan skylde p vret, eller de drlige snforholdene som sugde kreftene ut av de tynne beina min...

Fallende motorblokker p Peutrey

Vi vknet i en blikkboks. 1000 meter over hodene vre var Mont Blanc. Hytta ligger i en enorm hestesko av fjellrygger, i vest Broillard-ryggen, i st Peutrey-ryggen. Hytta ligger p en rygg midt in...

Himalayasiden

Sydsiden av Mont Blanc kalles ofte Himalayasiden og med god grunn. Her prater vi enorme forhold. Planen var ambisis. Frst ta toppheisen i skianlegget Courmayeur, for s slippe seg nesten totuse...

I hardt vr p Aiguille Verte

Aiguille Verte er et av de virkelig dominerende fjellene man kan se fra Chamonix, med en rygg av firetusenmetere bak seg og de mektige Dru og Petit Dru foran seg. I det vi toppet ut fikk vi en k...

Solbrent 4000 meter over havet

Toppen Droites er temmelig nyaktig 4000 meter hy og dermed den laveste av de 82 toppene i Alpene som er over 4000 meter. Dit var det den vaskeekte klatreentusiasten Glenn, og jeg, hadde tenkt ...

Alpenes hydepunkter

Etter fire mneder med tinderangling i Alpene er det kanskje naturlig sprre hva var den fineste opplevelsen? Hva jeg anbefaler andre gi seg i kast med? Her er noen refleksjoner. Ecrins var et...

Fem om dagen

Opptak som gjr meg glad: Smilet til Benedicte p toppen av Dent d'Herens. Kald klatring, to mann alene p et stort fjell, med Eystein. feie over fem om dagen p Breithorn, i flge med team-mate ...

Min egen TV-serie

Opptak fra sommeren har blitt til min egen TV-serie p EpicTV.com. Her er frste episode. EpicTV.com, YDreamProduction.com, TormodGranheim.com

Premiere p Fjellfilm

Opptak fra sommeren har blitt til filmen 82 - The Alps, som har premiere p Gjendesheim i kveld klokken 21:00. Filmen skal vises p det store utelerretet, og det er mer enn 1000 registrerte gjester...

Grandisgenerasjonen slr til igjen

Jarle Andhy beskylder ungdommen n til dags for ha det for lett i forhold til gode gamle dagers helter. Kanskje har han rett? Uansett smaker det godt med pizza. I flge med Geir K. feide jeg ov...

Picnic p Mont Blanc

Uten baguette og drikke duger helter ikke, str det i fjellvettreglene,viss jeg ikke husker feil. Foto: Krogh-Handsome, Moen, Granheim /T.

Mont Blanc-drmmer

Neste ml er en sommerskitur p Mont Blanc. Teamet er Geir, en ungdom fra Norges fjellhovedstad blant entusiaster kalt: Oh Ah Romsdala. Hans, en storfisker fra Hokksund og meg. Vi har allerede vrt...

Matterhorn p en dag. Nesten.

Etter en arbeidsferie i Norge, det vil si en ukes fri fra klatring for arbeide med motivasjon for forsvaret - og f med seg Moods of Norways fashionfest, var jeg tilbake i Alpene. P plass var a...

Dent du Gant

Tror jeg lar bildene fortelle historien denne gangen. Med p turen var Lothar, som filmet, men ikke fulgte med helt til topps, og Shannon som var forward operational base camp manager, eller hva de...

Return to base

Vi hadde sittet en stund i skaret mer enn 4500 moh, fr vi endelig hadde samlet nok krefter til komme av grde. Noen tusen meter lengre nede ligger en av Alpenes fineste turisthytter, Monte Rosah...

Noen skikkelige hydepunkter, Zumstein, Dufor, Nordend.

Duforspizte er Monte Rosas hyeste punkt og ogs den nest hyeste toppen i Alpene, dit skulle vi, og ferden gikk via en annen topp, Zumsteinspitze. Moran skrev at ryggen ned i skaret mellom Zymste...

Dag tre, press on - regardless.

Morgenstund er tull i grunn, tenkte jeg da jeg vknet. Det hadde virket som en god ide skippe trr loff og heller stryke til fjells mens resten av hyttas gjester fortsatt l og snorket. Uten str...

En undig omvei, fra Piramide Vincent til Punta Giordani

Hva er en topp? Det er et naturlig sprsml for fjellnerder. I 1994 gav det internasjonale klatreforbundet, UIAA, ut en liste over 82 topper som var over 4000 meter. Det er klart det frte til disk...

To lette - Ludwigshhe og Corno Nero

Med blod p tann presset vi p. Formen var fortsatt overraskende god, og p toppen av Ludwigshhe tok vi igjen enda en gruppe klatrere. Et viktig premiss nr det gjelder topper er den skalte prim...

Adrenalinjunkier p Liskamm

"Adrenaline-junkies will prefer the tightrope walk of the east ridge, [?] witch gives a long and sustained section of knife-edge crest", skriver Moran i guideboken. Vr grunn til foretrekke den ...

Castor, prestasjonsutvikling handler om vre smart

Det var fortsatt tidlig morgenstund, da det gikk opp for meg - N.N.?s tips var et bra et: I og med at vi gikk fra vest mot st brukte vi mer tid i skygge, og her var snen kaldere og derfor fastere...

Pollux, en perle i fjellkjeden

Vekkerklokken ringte ubnnhrlig, frokost 04:00. Vi hadde vrt flinke og l i forkant. Kontaktlinsene plassert, sekken pakket. Vi satt rundt bordet da maten kom. Alene i matsalen p den italienske ...

Den Sorte Klippe - Roccia Nera

Roccia Nera betyr Den Sorte Klippe, men for oss, som allerede kom fra Breithorns tvillingtopper fremstod den mer som en rygg dekket av sn. Vi spaserte lett til topps. Deretter satte vi kursen mot ...

Kaldt og varmt p Breithorns tvillingtopper

Vi var under beskytning. Fjellet var plastret med is. N varmet sola ubnnhrlig og sendte isflak og istapper mot oss. Vi tok p hjelmene. Vi var ikke langt fra selve toppen av Breithorns vestre tv...

Breithorn. En myk start p en langtur.

Breithorn, aka Broad Peak, er et merkelig fjell. Det er en av de aller letteste toppene over 4000 meter, om man tar enkleste vei over isbreen over sommerskiheisene, men p den andre siden - det vil...

Hyfjellsraid i Monte Rosa

Det blir ikke mindre slitsomt nr man blir sterkere. Det blir hyere topper, strre avstander og mer fart. Monte Rosa er det strste fjellmassivet i Alpene, med store omrder som vedvarende reis...

Oppdrag: Monte Rosa

Avstand: Ca et kartblad. Retning: st. Terreng: Europas strste massiv, sn, isbreer og trt fjell. Oppfang: Kanten av stupet som inneholder Europas strste couloir, Marinelli. Tid: Dagesvis.

Dent d'Herens

Jeg elsker hvordan Alpenes hye fjell fortsetter by p fantastiske utsikter og naturopplevelser. Tror jeg lar bildene fortelle historien denne gangen. Foto: Guslund, Granheim...

Storrfjellseventyr p Gran Combin

Ambisjonen var tre firetusenmetere p en dag og en halv. Det vil si bruke en halv dag opp til hytta Valsorey, og stte opp p de tre toppene som sammen utgjr massivet Gran Combin. Sammen med Mont ...

P vei til Gran Combin

Har sjekket inn p Valsorey etter en fantastisk vandring gjennom kultur landskapet. Vi er omgitt av hye fjell og isbreer.

Piz Bernina

De store selvstendige toppene kaller Goedeke 4000-meternes tre ytterpunkter. Gran Paradiso i Italia, Barre des Ecrins, langt syd i Frankrike og sist men ikke minst Piz Bernina, langt st i Sveits. ...

Strahlhorn, Alpenes greieste skifjell?

Hytteverten kjeftet oss huden full. Jeg sa ingen ting imot. Hun hadde helt sikkert rett. Skal man p Strahlhorn starter man etter frokost klokken 03:00. Vr sene avmarsj var en direkte konsekvens ...

Alene p Rimpfischhorn

Vi stod midt i det ukjente. Jeg hadde blod p tann. Glemte spise. Helt ukjent var det kanskje ikke. Det var ingen hvit flekk p et kart. Mennesker hadde garanterte sttt nyaktig der vi stod, i ...

Jeg savnet stompeskia p Allalinhorn

Allalinhorn beskrives som en av de aller enkleste toppen over 4000 meter i Alpene. I guideboken 4000-meterne via sine klassiske ruter, skriver Goedeke at dette for mange er den frste og den siste ...

Friksjon i Saas-Fee

Friksjon er en kraft som gjr det lette vanskelig og det vanskelige umulig. Det er et av mine favorittuttrykk. Kanskje er det en allment kjent tanke, eller kanskje er det noe militrt over det. Jeg...

Vi mtte Nazizombier i fjellet

Vi s dem frst p avstand, de uniformerte karene fra fortiden. Litt tidligere samme dag, vekkeklokka har ringt p Hochsaas, og frokosten er fortrt. Ole og jeg vandret ut i morgenlyset, retning L...

Sommerskitur til Weissmies

04.30. Vekkeklokken ringte i Chamonix. Ute regnet det fortsatt, men vrmeldingen var god s vi pakket bilen og satte kursen mot Saas. To timer senere satt vi p en av de aller frste heisene fra Sa...

Lang dag p Ecrins

Ole er en snn irriterende friskus som har lpt New York Marathon. Noen ganger har jeg vrt med ham ut, og en gang vi bare skulle lpe 19 km ble det ganske pinlig vre i mine sko. Med andre ord e...

Espresso, gelato og Gran Paradiso

Dagen begynte ublidt. De to rangerene snakket i munnen p hverandre, og det var slik de vekket meg, lenge fr soloppgang. Det er visst ikke lov campere, eller for den del bivuakere, alts overna...

Tilbake i hydehuset

To lange uker er bak meg. Rjukan, Langesund, Bod. Jobb, jobb, jobb. Motiverende foredrag for luftfart, olja, svensk industri og to avdelinger i forsvaret. Bryllup i Bergen, ski p Fonna, sjkreps ...

Hull i himmelen

Det er fr ting jeg liker bedre enn fersk og kald sporls sn. Vret i Alpene har ikke direkte vist seg fra sin beste side. Lokalavisen i Chamonix skrev nylig at det er den kaldeste vren p 20 ...

Rasfare og Rimpfischorn

Dagen fr: Min nye sveitsiske venn Jan forteller at vr- og fremelding tilsier skredfare fire allerede fra natten av. Vret er uvanlig varmt for rstiden. Selv ikke p natten er det ventet frost i...

Vannskitur til Alphubel

Etter mange r i skiindustrien kjenner jeg mange som fler at rets modell er gammelt utstyr. Knut Tnsberg gav perspektiv til den tanken. Isks med treskaft og nikkers av bomull en mer klassisk ti...

Old School mot Alphubel

Fikk flge av en herre av den eldre skolen i et stt mot noen av fjella mellom Saas og Matterdalen. Ikke alle bruker alpinstvler av plastikk, iskser av karbon, eller for den del - bukser.

Regelbrudd

Regel nummer en i bloggverden er vel produsere og publisere tekst en eller flere ganger om dagen, men med denne vrmeldingen stryker jeg til fjells noen dager, tentativ plan blir hvile, kontorarb...

Life on the Cover

I dag tenkte jeg blogge litt om tilvrelsen min som internasjonal modell. En ting jeg har lurt p etter mitt comeback som blogger er om det er riktig tyse med sjangeren slik som i dette innleg...

Innevr

Det blste kjetting p fjellet i dag morges. Valgte espresso og studiedag.

Katta ut av sekken - 82 topper skal klatres

Ambisjon og ydmykhet. Hvordan spiller de to begrepene sammen? Jeg har denne drmmen, om klatre alle toppene i Alpene over 4000 meter. Det er 82 av dem. Drmmer krever selvflgelig ikke s mye av...

Rundt Sognsvann - Chamostyle

Med en rff vrmelding og behov for lufte oss litt valgte Larsse og jeg i dag lavterskeltilbudet Arte des Cosmiques. Det er p mange mter Chamonix? svar p en tur rundt Sognsvann. En sndagstur...

Lager dokumentar om bloggen.

Denne sommeren er bloggen i Alpene. Et team av filmfotografer flger bloggen p nye eventyr. Derfor tenkte jeg nye gjennom dagens antrekk og mixet og couleurmatchet ski og sko. Filming kan vre ka...

Svensk for en dag

De siste rene har jeg samarbeidet med gutta p Uhrweder sport. Det var derfor turen gikk innom Motala p vei til Chamonix. Sten Gran elsker fiske og lngferdsskridskor (turskyter). Vi blandet bu...

Du vet du er i Sveits nr ?

Sommerdekkene er p og nybalanserte. Chamonix er noen tusen kilometer unna. Svingte innom Sveriges gamle industristad Motala. Mtte Sven Gran, som snakket mest om skrillor (skyter) og fiske. L...

Alle elsker Chamonix

Sist sommer fikk jeg besk av gutta fra YDream i Cham, her er resultatet. Tenkte det passet bra ta med parten min fra filmen Dreamcatcher her siden jeg snart skal til Chamonix.

Blogg comeback?

Etter Everest hadde jeg en sterk flelse av at jeg ikke hadde opplevd noen ting i livet mitt - utenom skikjring p store fjell. Men n, hva skjedde, ble jeg fanget av loopen? Jeg ser under at det ...