Været, teamet, livet og døden


Chamonix er rystet etter at 10 mennesker har omkommet i tre ulykker på kort tid.

Først på Aiguille dArgentiere der en guide og fem kursdeltagere med UCPA ble meldt savnet, for så å bli funnet, etter det man antar var et fall på 250 høydemeter.

Like etter omkom en australsk wingsuithopper på notorisk vanskelige Brevent.

Så falt en guide med to kunder, ca 800 meter, utfor Aiguille du Midis nordvegg, like til venstre for Frendopillaren.

Ulykkene stimulerer til refleksjon. Kanskje typisk når det ikke finnes vitner som kan fortelle nøyaktig hva som skjedde da det gikk galt.

Hva foregikk i hodene på de uheldige, i timene eller minuttene før det gikk galt? Hva tenkte de før de reiste på tur? Hvilke løpende vurderinger gjorde de?

Hadde ulykkene likhetstrekk? Hva kan vi lære av det som skjedde?

Jeg har ikke lyst til å gå alt for mye inn på hendelsesforløp, ettersom det blir mine private spekulasjoner. Ingen kan svare helt nøyaktig på hvorfor det gikk som det gikk. Men trolig har været hatt en rolle i de to ulykkene i høyfjellet, og kanskje også i form av vind og turbulens på Brevent.

Dårlig sikt reduserer guidens overblikk og dermed situasjonsforståelse. Fersk snø er et vrient underlag å bedømme. Et tilbakevendende problem i Alpene er såkalte plaque a vent, snødriver på bratt underlag, som kan skli ut. Jeg er selvfølgelig redd for disse tingene for min egen del.

Et typisk norsk munnhell er at det ikke finnes dårlig vær - bare dårlige klær. Og det er kanskje en grei påstand ut fra norske forhold, og ikke minst det tradisjonelle friluftslivet, der man kanskje går lange turer, i slakt terreng, på smale ski, og kan grave seg ned om været blir for hardt. Men også nyere norske ulykker har vist at været kan være en avgjørende faktor for overlevelse i naturen.

En ting som i alle fall er sikkert er at været har lagt en alvorlig demper på mitt eget prosjekt - drømmen om å klatre alle Alpenes firetusenmetere. Frankrike har faktisk hatt sin våteste juli siden man begynte målinger i 1959. Irriterende, selvfølgelig, siden jeg denne sommeren hadde samlet et meget sterkt team av klatrere, en pool av følgesvenner.

Planning is everything - the plan is nothing er et klassisk uttrykk, som oppsummerer min sommer i Alpene. Jeg hadde spennende planer for toppturer med teammates fra Bergans i Berner Oberland, som jeg utsatte til de ble uaktuelle på grunn av været.

Geir som var med på bl a Bionassey i fjor har brent uke etter uke her både på vår og sommer uten at vi kom høyere enn til Aiguille du Midi, blant annet på 17. mai.



Lene, Fredrik og jeg besøkte bare en aldri så liten topp i løpet av en uke.

Signar og jeg
kom oss bare høyt til fjells to dager.

Enda verre med Ola Hovdenak, kjent fra landslaget i rando, en vaskeekte O2-snapper, jeg hadde håpet å henge bak - med tauet like stramt som en fiolinstreng, mens vi feide over høye topper. Vi nøyde oss med å snike oss opp på Aletchorn.





Deretter hadde jeg en spennende avtale om å prøve en rygg bestående av syv topper nordvest for Saas-Fee. Men Gudmund og jeg endte heller opp med sportsklatring i Chamonix, mellom regnbygene.

The plan was nothing.

/T.

2 kommentarer

Knut I. Tønsberg

25.08.2014 kl.20:24

Veldig enig i det du skriver som understreker det en eldre Chamonix-guide, Michel Schneider sa for noen år siden. "You don't go out if the weather is bad". Vår norske parole om dårlig vær og klær passer ikke i Alpene. Uykken på Aig de Midi er tankevekkende. Det jeg leste kunne tyde på at de forulykkede kanskje bare var i ferd med å forsøke å finne tilbake til heisen.

Når det gjelder prosjektet ditt Tormod har du allerede lang flere 4000 meter-topper i Alpene enn noen annen norsk klatrer. Det er kjempebra!

Tormod Granheim

30.08.2014 kl.16:11

Knut I. Tønsberg: Ja, Knut, Vi var oppe og filmet i området der ulykken skjedde noen dager etterpå. Det hadde formet seg en stygg skavl i området øst for Frendopillaren, og kanskje tråkket dem gutta der gjennom den. Som jeg skrev vet jeg ikke hva de tenkte og hvilke vurderinger de gjorde, men vanskelig å ikke selv tenke gjennom at noe sånt som fem til ti meter avvik fra planlagt kurs kan ha gitt dette utfallet.

T.

Skriv en ny kommentar

hits