Piz Bernina



De store selvstendige toppene kaller Goedeke 4000-meternes tre ytterpunkter. Gran Paradiso i Italia, Barre des Ecrins, langt syd i Frankrike og sist men ikke minst Piz Bernina, langt st i Sveits. Grensen mot Italia gr over en fortopp noen hundre meter lengre syd. En frekk eiendomsmegler ville hevde at vi kun var et steinkast fra det Top Gear kalte verdens beste stykke asfalt.

Det er mye jeg ikke er god p, og noe av det verste er komme i gang tidlig p morgen. Lothar som var filmer, skikjrer og klatrekamerat denne morgenen, var heller ikke helt i toppform. Kaffen beit ikke skikkelig p noen av oss. Vi funderte p om forklaringen kunne komme av det som skjedde p tradeshowet Outdoor der vi hadde brukt en langhelg sammen, fr vi strk til fjells.

Ofte hjelper frisk fjelluft, men i dag gav selv ikke det stor effekt. Vi startet med rote oss bort fra en utydelig sti som ledet noen hundre hydemeter fra Diavolezza-hytten og ned p en isbre.

Vi hadde to alternative ruter i tankene for fjellet, den ene som heter Biancograt, er en snkledd rygg med noe klatring p trt fjell p toppen, gradert opp til 3 med et litt hardere punkt.

Men vi valgte det andre alternativet, som er den enkleste veien, fordi det gr en skiheis til et hyfjellshotell p nesten 3000 meters hyde. Skisesongen var dermed forlenget ytterligere en dag. Vi regnet med ha stor glede av skia, men da vi etter fomling i mrket kom ned p isbreen var det mest is, og en del stein og grus p isen. Det vi fant av sn var veldig solpvirket. Vi fortsatte med skia p sekken.

Ruta traverserte en bretunge og fulgte en rygg opp mot ca 3700 meters hyde. Ryggen ble smalere og brattere, og til slutt tok vi p tauet og gikk med lpende mellomforankringer p borrebolter. Et system av gule piler og merker viste bde vei og hvor mange av boltene stod. Det var litt ubeleilig havne bak et guidet lag som hadde verdens beste tid og relativt tynnslitte nerver. Heldigvis klarte vi ta oss forbi da vi kom opp p en litt bredere hylle underveis.

havne bak andre klatrere p den mten er egentlig drlig praksis, men gradvis vknet kroppene vre til liv, og momentet kte. Vi toppet ut ryggen, kom igjen p isbre og traverserte ca en kilometer p en slags kjempehylle av is, fr vi kjrte et stykke ned i et skar, og s var vi endelig ved selve fjellet.

Vi parkerte skia og fortsatte p stegjern, like til topps. Det siste stykket bd p litt luftig vandring frst p sn, senere bart fjell. Utsikten var upklagelig. Det var ikke langt p dag, og livet var komfortabelt. Vi hadde til og med tatt igjen seks briter som hadde gtt fra oss tidligere p morgenen.

Etter filming satte vi kursen nedover, og tok oss tid til filme noen skiscener. S p med feller, og motbakke opp til ishylla. P ski var vi raskt tilbake der vi hadde sikret oss oppover med tauet. Dette partiet hadde en del avsatser, vi rappellerte ned de bratteste. Endelig kunne vi ta p tauet og fortsette p ski. Frst p rtten sn, senere p flekker av is. Da vi festet skia p sekken p isbreen under hytta var det bare 30 minutter til siste heis. Kroppen min hadde kommet til hektene igjen, det var uaktuelt ikke rekke heisen.

- Jeg tar tingene dine som vi har lagt igjen p hytta - s mtes vi ved heisen, ropte jeg til Lothar, i det jeg gikk forbi noen klatrere som var p vei i samme retning. Jeg gikk som om den sterkeste av dem, en guide, var selveste mannen med ljen. Aldri om han skulle ta meg n.

Men hva om Lothar ikke rakk heisen? Ville det vre bedre at en gikk 1000 hydemeterned til bilen med halv vekt, eller at begge to gikk med full vekt?

Det viste seg at mannen med ljen var en trivelig guide som hadde telefonnummeret til karene i heishuset. Han holdt igjen heisen 10 minutter og bde hans gjester og Lothar fikk en smidig retur ned fra fjellet.

Vi var ikke s sikre p at skia var til hjelp, men resultatet ble en svrt komplett dag i fjellet som inneholdt klatring p fjell, sn og noen sm isflekker, foruten skikjring.

Det var aldri p noe tidspunkt vanskelig, og kan vre en topp anbefaling til dem som har lyst til prve seg p elementene storfjellskikjring kan inneholde.






Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits